bannerPos

Foderstof kører med biodiesel i brændstoftanken

Mollerup Mølle får raps ind i høst fra de nordjyske landmænd. Rapsen sælges blandt andet til Emmelev A/S i Otterup, hvor der produceres biodiesel. Nu sender Emmelev klimavenlig biodiesel retur, og det kan uden øvrige investeringer fyldes direkte i tanken på Mollerups diesel-biler.
27-08-2019 06:13
Lastbilerne hos Mollerup Mølle kører millioner af kilometer om året – nu laver de forsøg med biodiesel i tanken til gavn for klimaet.

Mollerup Mølles lastbilerne kører mange kilometer hver år, og står det til Jakob Pedersen, Mollerup Mølle, bliver de mange transporter med korn- og foderstoffer i fremtiden langt mere klimavenlige.

Derfor satte han for nylig gang i et forsøg med biodiesel i brændstoftanken.

Mollerup Mølle sælger raps fra de nordjyske marker videre til blandt andet Emmelev A/S i Otterup, hvor der produceres biodiesel.

Nu sender Emmelev klimavenlig biodiesel retur, og det kan uden øvrige investeringer fyldes direkte i tanken på Mollerups diesel-biler og dermed erstatte almindelig diesel produceret på grundlag af olie fra eksempelvis Mellemøsten.

- Vi har besluttet i første omgang at køre på biodiesel med en foderbil og de maskiner, vi kører med her på møllen til gavn for klimaet. Så vil tiden vise, i hvilken retning vi skal. Først og fremmest må politikerne se på problematikken med afgifterne på brændstoffet, siger Jakob Pedersen.

 

Raps-afgrøder er udgangspunktet

For Jakob Pedersen har det været nærtliggende at tage udgangspunkt i rapsen, som kommer ind på lageret i høsten. Samlet regner Mollerup Mølle med en indvejning på 20.000 ton.

En ganske almindelig lastbil kan uden tekniske ændringer tankes med 100 procent biodiesel lavet på danske rapsfrø og køre med stort set samme kraft og lige så langt på literen, som var den tanket med fossil diesel udvundet af olie. Et skifte til biodiesel vil derfor betyde et markant fald i CO2-belastningen.

- Vi har et godt tankanlæg her på Mollerup Mølle, og det er praktisk muligt at lade alle 12 lastbiler køre på biodiesel. Det er dog ikke os, der bestemmer, hvad der skal ske i den nære fremtid, for afgifterne på brændstof er afgørende for den klimapolitik, der føres. Biodiesel er inklusiv afgifter derfor dyrere end almindelig diesel. Men det kan politikerne jo lave om på, siger Jakob Pedersen.

 

Politikerne bør øge biodiesel-andelen

Morten Simonsen, Emmelev A/S, henviser til erfaringerne i Sverige, hvor en stor del af al diesel nu er biodiesel på grundlag raps.

- Biodiesel er lige så godt brændstof som fossil diesel og produceret på grundlag af GMO-fri dyrket raps fra danske marker. Restproduktet i produktionen er proteinholdige foderkager til kreaturer, og dermed spares miljøet for indkøb af sojakager fra USA og Sydamerika. Politikerne bør overveje et øget forbrug af biodiesel som en del af klimaløsningen, siger Morten Simonsen.

35 millioner fra Danish Agro

Andelsgrovvareselskabet havde sidste år rekordomsætning og et overskud før skat på 402 millioner kroner.

Tysk sag kostede DLG dyrt

Tørken i sommeren 2018 kostede DLG et trecifret millionbeløb på bundlinjen i regnskabet. I 2019 er det en konkurrencesag fra Tyskland, som koster koncernen 119 millioner kroner.

Oplagt for de unge

DM&E Fyns nye formand opfordrede ved generalforsamlingen medlemmerne til at tage flere elever ind i virksomheden.

Formandsskifte i Fyns LandboUngdom

Da Fyns LandboUngdom for nylig afholdt Årssamling, inkluderede det en overlevering af formandsposten. Den afgående formand Frederik Petersen går efter post i LandboUngdoms landsledelse.

700 til schnitzler og svinefagligt nyt

Porcus Svinefagdyrlæger havde igen i år stor deltagelse ved årsmødet i Vissenbjerg Hallerne.

Næstformand i DLG trækker sig

To år efter hans navn blev nævnt som mulig ny formand stopper DLG’s næstformand. Siden 2007 har Torben Thomsen været næstformand og samtidig siddet i repræsentantskabet. Han understreger, at stoppet ikke har noget at gøre med opgøret i DLG-bestyrelsen i 2018.

Bedre ledere giver endnu bedre resultater på bundlinjen

I takt med at bedrifterne bliver større, er der behov for, at landmændene forbedrer sig som ledere. En løsning kan eksempelvis være, at både landmand og driftsledere kommer på lederkursus.

Årets første HandelsErfa i Vissenbjerg

Velas afvikler årets første markedsmøde tirsdag og onsdag den 25. og 26. februar.

To dage med fokus på klima

Velas og Dalum Landbrugsskole inviterer etablerede landmænd og studerende til klimaworkshop.

Højeste indtjening på smågrise nogensinde

Smågriseproducenterne indkasserede rekordhøje 4,3 millioner kroner på bundlinjen i snit i 2019.
Side 1 af 45 (896 artikler)Prev1234567434445Next