bannerPos

Grimme grøntsager går som varmt brød

- Både for supermarkedskæderne og os er det et godt signal at sende til forbrugerne, at vi er med til at bekæmpe madspild, siger Claus Duedal Jakobsen. Salgschefen og indkøber hos gartneriet Alfred Pedersen & Søn viser her 2. sorteringsprodukter, som er blevet populære hos supermarkedernes kunder.

Erik Hansen

Redaktør LandbrugFyn
17-05-2019 08:07
Siden 2017 har gartneriet Alfred Pedersen og Søn afsat hele gartneriets produktion af 2. sorteringsvarer som et led i bekæmpelsen af madspild.

Kan en etiket med teksten »Grimme grøntsager« sælge tomater?

Ja, lyder det ultrakorte svar.

Det er den erfaring, Alfred Pedersen & Søn i Bellinge fik, da gartneriet for to år siden lavede en lille test samme med supermarkedskæden Rema 1000.

2. sortering blev solgt

- Da jeg startede i gartneriet i 2017, gik jeg en dag rundt i drivhusene og kom forbi affaldscontainerne, hvor der lå en masse ganske pæne tomater. Jeg undrede mig over, de var havnet der og fik svaret, at de var deforme og ikke havde nogen værdi, fortæller salgschef & indkøber hos Alfred Pedersen & Søn, Claus Duedal Jakobsen.

En henvendelse til nogle af gartneriets kunder afslørede heller ikke den store interesse for de frasorterede tomater. Men så lavede salgschefen en lille test sammen med Rema 1000, som fik fire kasser 2. sorteringstomater ud i en af kædens butikker med påskriften »Grimme grøntsager« og »Bekæmp madspild«.

- Næste dag var alle fire kasser solgt, fortæller Claus Duedal Jakobsen.

Populære madspildsgrøntsager

Den lille test har ført til, at gartneriet i dag afsætter alle gartneriets 2. sorteringsvarer indenfor både tomater, agurker og peberfrugter. I runde tal drejer det sig om 100 tons grøntsager svarende til mellem en og to procent af gartneriets samlede produktion.

Rema 1000 er den primære aftager af 2. sorteringsprodukterne, men Salling Group, der omfatter Bilka, Føtex og Netto, aftager også en del. Salling Group aftager blandt anden en speciel ketchup, som Alfred Pedersen & Søn udviklede på baggrund af sidste års overskudsproduktion af tomater.

- Vi sælger også lidt af de grimme, friske grøntsager til Føtex og Bilka, blandt andet økologiske madspildsagurker, mens Rema 1000 aftager de konventionelle agurker, fortæller Claus Duedal Jakobsen.

- Butikkerne er vilde med disse varer, konstaterer han.

Øget fokus på madspild

Populariteten skyldes ikke mindst, at madspild for alvor er sat på dagsordenen i både Danmark og EU. Ifølge bevægelsen Stop Spild af Mad, som blev startet af Selina Juul i 2008, smider vi i Danmark hvert år cirka 700.000 tons mad ud, som kunne være spist. Spildet koster de danske husholdninger omkring 13,5 milliarder kroner om året inklusiv moms og afgifter.

- For supermarkedskæderne er det et rigtig godt signal at sende til forbrugerne, at man er med til at bekæmpe madspild. Og som producenter har vi også et kæmpe ansvar for at kigge indad og spørge: Hvad kan vi gøre for at minimere madspild og overskudsproduktion, siger Claus Duedal Jakobsen.

- For os giver det en ekstra sorteringsopgave, men samtidig sikrer vi, at 2. sorteringsvarerne kommer ud i butikkerne og får en ekstra chance. Vi kan også konstatere, at kædernes indkøbere er begyndt at gøre plads til de skæve grøntsager, så forbrugerne får øje på dem, fortæller salgschefen.

Godt signal til forbrugerne

I dag er det sådan, at forbrugerne ligefrem efterspørger madspildsgrøntsagerne i butikkerne, og Rema 1000 oplever, ifølge Claus Duedal Jakobsen, et ekstra salg i kraft af 2. sorteringsvarerne, som har lagt sig på toppen af omsætningen, uden at det har ført til et mindre salg af 1. sorteringsvarerne.

- Salget af madspildsgrøntsagerne rammer heller ikke os negativt. Det giver en lille økonomisk gevinst, og så tæller det også på plussiden, at vi er med til at bekæmpe madspil, selv om vi helst vil producere 1. klasses varer, fordi vi altid går efter at lave højkvalitetsprodukter, siger Claus Duedal Jakobsen.

- Men forbrugerne har taget rigtig godt imod madspildsgrøntsagerne, og det har vi det fint med, siger salgschefen.

Kort om Alfred Pedersen & Søn

● Alfred Pedersen & Søn ApS er den største skandinaviske producent af både konventionelle og økologiske tomater samt peberfrugter og agurker.

● Grøntsagerne produceres i højteknologiske drivhuse på Fyn og i Sverige, og til sammen råder virksomheden over mere end 260.000 kvadratmeter drivhuse.

● Alfred Pedersen & Søn ApS har hovedsæde på Assensvej ved Bellinge og beskæftiger i dag 150 medarbejdere.

● Gartneriet blev grundlagt i 1948 af Katrine & Alfred Pedersen. I dag er Katrine & Alfreds søn Mads Pedersen både daglig leder og ejer af Gartneriet Alfred Pedersen & Søn ApS.

Kilde: Alfred Pedersen & Søn

Uden EU havde vi færre bønder og højere forbrugerpriser

Den fælles landbrugspolitik har understøttet landmændenes indkomst og er også med til at holde forbrugerpriserne nede.

Dyrskuechefen til Lundsgaard

Alex Nielsen er blevet ansat som eventchef for Anexet på godset ved Kerteminde.

Stougaard vil holde regeringen op på klimaløfter

Halmbranchen glæder sig over en klimaambitiøs regering. Men nu skal der handling bag ordene, mener Danske Halmleverandører.

Køng-landmand styrer sin risiko med succes

Hans Raahauge har gode erfaringer med DLG’s risikostyringsværktøj Risk Management.

Plovekspert holder nyt pløjekursus

Landbrugsrådgivning Syd inviterer til pløjekursus ved Ørbæk den 3. september, hvor man kan deltage både med og uden plov.

Dyrskuechef har søgt nye muligheder

Siden oktober 2018 har Alex Nielsen stået i spidsen for Danmarks ældste dyrskue. Han har nu efter flere overvejelser valgt at søge nye veje og fratræder derfor stillingen som dyrskuechef.

Direktør fik syn for skoven

Fra en karriere i byggebranchen har Lars Muldbak tilpasset organisationen og intensiveret fremtidssikringen af Skovdyrkerne Øerne.

Begrænsningens kunst ved skovrejsning

- Vi er midt i en ansøgningsperiode for tilskud til privat skovrejsning, og mange spændende projekter er på tegnebrættet, lyder det fra skovrider Thomas Ravn, der har gode råd til, hvordan skovrejsningsprojekter kommer vellykket fra start og bliver til bæredygtig skov og ikke krat.

Gør kulturerne klar til salg

Langesømessen er lig med startskuddet for fremvisning af kulturer.

Fremmer madforståelse og sociale færdigheder

1.900 børn har i år deltaget på en af de over 100 madskoler, som 4H arrangerer i samarbejde med Landbrug & Fødevarer og Rema 1000.
Side 1 af 34 (662 artikler)Prev1234567323334Next