Nu opper DMI sig på vejret

Henning K. Andersen 13-02-2018 09:00:25
Sidste år havde DMI over 500 millioner sidehenvisninger. I gennemsnit har hjemmesiden over 200.000 brugere hver uge, og er en af Danmarks 15 mest besøgte hjemmesider.
I dag lancerer DMI et nyt design på deres hjemmeside og strammer samtidig op omkring målingsstrategi. Målet er at få mere præcise vejrmeldinger.
Hvis der er noget, der kan få snakken til at gå på by og land, så er det vejret, og vejrmeldingerne. Sidste år havde DMI over en halv milliard sidevisninger på deres meteorologiske hjemmeside.
 
Men brugervenligheden på dmi.dk har været kritiseret, og samtidig er vejrtjenesten ofte blevet klandret for, ikke at være præcise nok i deres målinger.
Men det tager DMI nu konsekvensen af, ved at øge brugervenligheden med et nyt design, der gør, at sidedesignet passer bedre, både til computerskærm og mobil. Og samtidig øger DMI antallet af målesteder i Rigsfællesskabet fra små 500 målepunkter til langt over 10.000.
 
Energi-, forsknings og klimaminister Lars Christian Lilleholt er godt tilfreds med det nye tiltag fra DMI.
 
- Vejret har afgørende betydning for vores hverdag. Med langt over 500 mio. sidevisninger sidste år er vejret både et højt elsket samtaleemne og i centrum, både når vi planlægger hverdagen og sikrer os, når DMI varsler om farligt vejr. Derfor er det afgørende for mig, at DMI lytter til borgerne og tænker brugervenligheden ind i vejrprodukterne. Jeg håber, at alle i rigsfællesskabet vil tage hjemmesiden i brug, så DMI kan få feedback fra jer til den sidste del af designprocessen, siger ministeren i en pressemeddelelse.
 
Hos DMI er det afgørende for direktør Marianne Thyrring, at DMI som vejrmyndighed kommer endnu tættere på borgernes hverdag.
 
- Vi er stolte af at kunne præsentere denne smagsprøve på det kommende dmi.dk. Vi har arbejdet på, at sitet kan give den bedste service i hverdagen. Som myndighed vil vi gerne tættere på borgere og virksomheder, så alle oplever, at de får en god og relevant information til at træffe små og store beslutninger - både i hverdagen, og når vejret er farligt, siger Marianne Thyrring.
 
- DMI skaber værdi, når vi sikrer os, at danskerne føler sig opdaterede og godt klædt på med den viden og data om vejr, hav og klima, som vi råder over, siger hun.
 
Den nye hjemmeside er efter planen færdig inden sommeren, men den kan allerede nu besøges på beta.dmi.dk